26 júla, 2019

Na čo treba myslieť pri kupovaní traktora?

Traktory ľudia denne využívajú nie len v poľnohospodárstve, ale aj na množstvo inej práce. Ich potreba s pribúdajúcimi rokmi stále stúpa. Iba v roku 2018 bolo na Slovensku prihlásených 720 nových kusov. V dnešnej dobe vám trh ponúka široký sortiment traktorov, ktorý sa nepretržite rozširuje. Každý si tak môže vybrať ten najvhodnejší typ pre seba. Čo však treba mať na pamäti bez ohľadu na to, aký traktor kupujete?

Kolesá alebo pásy?

Každý z týchto typov má svoje prednosti a hodí sa na odlišný typ práce. Traktory s kolesami sa dajú považovať za univerzálne. Môžete s nimi pracovať ako na poli, tak aj na cestách. Na základe toho sú vhodnejšie na prevoz materiálu alebo zožatej úrody. Dezén na pneumatikách však môže mať zlý dopad na pôdu pod kolesami.

Pásové modely sa však lepšie pohybujú po nerovnom povrchu a umožňujú rovnomerne rozložiť váhu celého stroja. Pásy sú takisto šetrnejšie k pôde, po ktorej prechádzajú. Ako nevýhoda sa však ukázala strata adhézie (priľnavosti) pásov pri prechode po rozmočenej pôde. Pred kúpou si teda ujasnite, na čo presne budete svoj traktor využívať a po akých trasách sa s ním plánujete presúvať.

Vysoký výkon nie je nikdy na škodu

Výkon predstavuje jeden z najdôležitejších parametrov, na ktoré treba brať ohľad. Dôraz sa dáva na vysoký výkon. Dôvodom toho je, že traktor často čelí náročnému terénu spoločne s veľkou záťažou. Aby sa bez komplikácií dostal aj z tej najzložitejšej situácie, existujú na trhu modely, ktorých výkon predstavuje aj 247 kW, ako tomu je v prípade traktora Agrotron 9 TTV.

Pneumatiky sú jednou zo základných priorít

Existujú dva základné typy pneumatík: diagonálne a radiálne. Diagonálne pneumatiky sa využívajú najmä pri menších a lacnejších traktoroch. Radiálne pneumatiky síce sú oproti diagonálnym viac náchylné na poškodenie, ale pre vozidlo predstavujú väčšiu nosnosť, nižšiu spotrebu paliva a takisto dlhšiu výdrž. Hlavnou výhodou je efektívnejší rozklad hmotnosti, a z toho plynúca zvýšená trakcia vďaka lepšej bočnej stabilite pneumatiky.

Veľmi dôležitým parametrom pri výbere správneho obutia je minimálny tlak pri zaťažení. Čím je tlak nižší, tým dochádza k menšiemu utláčaniu pôdy a lepšej trakčnej schopnosti pneumatiky. Takéto pneumatiky sú potom vhodné napríklad do sejby, kedy sa vo väčšej miere využívajú dvojmontáže, ako aj do ťažkých jesenných prác, kedy využijeme práve lepšie trakčné schopnosti často aj bez dodatočných závaží na zadnej náprave traktora.

Nepodceňte výber prevodovky

Ak sa rozhodujete, aká prevodovka je ta pravá pre vás, natrafíte na dve alternatívy, ktoré predstavujú najlepšie možnosti, aké sa vám ponúkajú. Jednou je bezstupňová prevodovka CVT (Continuously Variable Transmission), druhú predstavuje prevodovka PowerShift s radením prevodových stupňov pod zaťažením. V oboch prípadoch sa môže jednať o automatické prevodovky.

Prevodovka PowerShift sa vyznačuje vlastnou spojkou pre každý prevodový stupeň. V okamihu, keď istý stupeň dosiahne maximálny výkon, je už druhý stupeň pripravený na zaradenie. PowerShift umožňuje vodičovi sekvenčné riadenie a komfortnú zmenu rýchlostných stupňov na ceste, ako aj pri práci v zaťažení na poli. 

Bezstupňová prevodovka CVT predstavuje plynulú zmenu prevodového pomeru. Vyznačuje sa hladkým chodom a jej veľkou prednosťou je, že pri preraďovaní nedochádza k jeho trhavému priebehu. Ponúka plynulé fungovanie motora s udržiavaním otáčok, vďaka čomu traktor rýchlosť nemení náhle. Prevodovky CVT obsahujú pracovné rozsahy podľa pojazdovej rýchlosti a zaťaženia. Vo všeobecnosti platí čím viac rozsahov, tým je prenos výkonu efektívnejší. Na rozdiel od prevodovky PowerShift sú bezstupňové prevodovky komfortnejšie a rýchlosť jazdy nie je obmedzená na konkrétny prevodový stupeň a pracovné otáčky motora.

Pohodlie je nutné

U nových modelov traktorov je ergonomické rozloženie jednotlivých komponentov v kabíne samozrejmosťou. Technológia priniesla inovácie, vďaka ktorým sa v priestore vodiča uvoľnilo veľa miesta a mnohé páky nahradili tlačidlá alebo dotykové senzory. Sú inštalované tak, aby zaberali čo najmenej priestoru a aby boli predovšetkým poruke. Voľte teda modely, ktoré dbajú na logické a praktické rozmiestnenie tých najdôležitejších súčastí ovládacieho panela.

Traktor je v priebehu jazdy vystavený častým otrasom spôsobujúcim silné vibrácie. Tie môžu výrazne negatívne a dlhodobo vplývať na končatiny a svalstvo šoféra. Ten strávi v kabíne celé hodiny, preto vyberajte traktor aj podľa toho, či je jeho kabína odpružená a či jeho sedadlo dokáže eliminovať nežiaduce kmity a ochrániť tak vodiča.

Navigácia sa stáva štandardom

Navigácia pre traktory najmä vyššej kategórie začína byť štandardom. Navigačný systém nie je len vecou komfortu pre vodiča, ale znamená to predovšetkým efektívne obrábanie pôdy a šetrenie zdrojov. Denná výkonnosť stroja sa tak dokáže zvýšiť až o 20% pri zachovaní rovnakej spotreby paliva. 

Najmodernejšie systémy u nás na trhu môžu prijímať signál z až 80 satelitov, a ten ďalej spracovávať tak, aby ste dosahovali presnosť až 2 cm. Takúto presnosť je možné dosiahnuť za pomoci tzv. RTK signálu vysielaného pozemnou stanicou a GSM modulu inštalovanom priamo v stroji cez mobilné dáta. Dnes je možné vybrať automatické, alebo manuálne navádzanie traktora a samozrejmosťou by mal byť jednoduchý transfer dát pre ďalšie spracovanie. 

 
Je veľký rozdiel, či traktor potrebujete kvôli svojmu zamestnaniu alebo pre svoje hobby na vlastnom pozemku. Či už ide o koníček, nevyhnutnosť pri hospodárení okolo domu alebo živobytie, vaše investície do traktora by sa mali vyplatiť a odzrkadliť v jeho plnohodnotnom a čo najdlhšom fungovaní. Podrobte teda svoju finálnu voľbu dôslednému prieskumu a výberu na základe parametrov, na ktorých životnosť a funkčnosť traktora stojí.

Go to Top